-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9519 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

منظور از ردّ مظالم چيست؟

در استفتاآت حضرت آيت ا... فاضل لنكراني در خصوص رد مظالم آمده است: مظالم عباد اصطلاحاً به اموال و بدهي هايي گفته مي شودكه انسان از روي ظلم و بي عدالتي از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است و حكم شرعي آن اين است كه اگر صاحب آن ها را مي شناسد بايد عين اموال را به آن ها بدهد و اگر عين، تلف و مصرف شده، بايد مثل يا قيمت آن ها را بپردازد و اگر صاحب آن ها را نمي شناسد و معلوم نيستند اين اموال و بدهي ها، ولو در ذمة شخص باشد، از مصاديق مجهول المالك مي شود. ضمناً آنچه در ماشين هاي عمومي و مسافربري ا طرف صاحبش جا مي ماند يا در مغازه ها، از مشتر جا مي ماند، يا در مسافرخانه و امثال آن جا م ماند و پولي كه اشتباهاً و اضافي به انسان داده مي شود و بعداً متوجه مي شود، يا بدهي و خسارتي كه شخص به ديگري وارد كرده و مثلاً ضرر مالي يا بدني كه موجب ديه شده و جبران نكرده و آنچه از اين قبيل امور است، همه دَيْن است كه اگر طرف را مي شناسد واجب است به هر نحو او را راضي كند و اگر او را نمي شناسد بايد پس از يأس از شناسايي صاحب آن، به عنوان مجهول المالك و مظالم عباد به فقير غير سيد صدقه داده شود، و همچنين كلية حقوق مالي كه انسان به ديگران مديون شده (مثل نفقة زن و اجرت كارگر و حتي كتك زدن به كودك خود كه موجب ديه شده باشد) و دسترسي به آن ها يا ورثة آن ها ندارد يا نمي تواند آن ها را شناسايي كند. در تمام اين موارد واجب است به مقدار يقيني، به عنوان مجهول المالك و مظالم عباد، به فقير غير سيد صدقه بدهند و خود را بريء الذمه كنند.[33]

[33] جامع المسائل(استفتائات)، ج 2، ص 396 - 397.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.